Sterk staaltje David & Goliath

Bijgewerkt op: 12 feb.

Brouwerijtje uit Dresden strijdt met biergigant

Je ziet het telkens terugkomen. Twee jaar gelden nog met Heineken versus een kleine brouwerij in Griekenland en waar gaat het in feite eigenlijk om? Het is altijd een stukje machtsvertoon van de grote broer of zus...

What's in a name? Best veel, meent nu de grote bierbrouwer Hofbräuhaus dat het kleine Hofbrauhaus - zonder puntjes - voor de rechter sleept wegens merkinbreuk.

Tien jaar geleden besloot de destijds 33-jarige ondernemer John Scheller bier te gaan brouwen. Zijn supermarktfiliaal in Dresden is gebouwd op het terrein van een oude brouwerij, dat haar laatste bier in 1921 produceerde. Gefascineerd door die geschiedenis spoorde Scheller het recept op, bracht het Dresdense bier terug uit de vergetelheid en vernoemde het naar de oude brouwerij: Dresdner Hofbrauhaus. Op het flesje staat een tekening van de oude brouwerij, met de trotse tekst: 'De specialiteit van Saksen'.

Maar het bescheiden Oost-Duitse biermerk raakte al rap verwikkeld in een bittere strijd met het Duitse Mekka van het bier: München. Het wereldberoemde Hofbräuhaus - mét umlaut - vindt dat Scheller met de gelijkende naam van zijn bier meelift op hun succes. Verschillende franchises in Duitsland, maar ook in landen als de Verenigde Staten, Brazilië en China betalen de Hofbräuhaus voor het gebruiken van de merknaam. Scheller doet dat niet. Daarom wil de biergigant Scheller via de rechter dwingen zijn merknaam te veranderen. "Na tien jaar hebben we nog altijd geen vriendelijke oplossing gevonden", zei woordvoerder Stefan Hempl tegen Tag24, een regionale nieuwswebsite in Dresden. Hij is ervan overtuigd dat de biergigant de zaak zal winnen. "Wij hebben de oudste rechten", zegt hij. Het Hofbräuhaus heeft sinds 1879 een patent op de naam, óók op de naamvariant zonder umlaut op de letter a, zoals in Schellers merk. De naamvariant wordt gebruikt in de Verenigde Staten, waar het woord met umlaut verwarring oplevert.

Scheller bijt in de Duitse media terug dat een patent niet zou moeten gelden voor een normaal Duits woord als Hofbrauhaus, een type brouwerij dat vroeger het hof voorzag van bier. Daarbij zegt Scheller zelf ook een patent te hebben. "Wij hebben de naam als woord-beeldmerk geregistreerd en mogen deze alleen gebruiken in combinatie met het beeld van de oude brouwerij van Dresden", legde hij uit. Op die manier zou het volgens Scheller duidelijk genoeg zijn dat zijn biermerk niet bij de biergigant in München hoort.

Tegen de Duitse krant Bild zegt Scheller het proces 'ontspannen' af te wachten. "Ik heb geen zin in een machtsstrijd." Volgens Scheller was het nooit zijn bedoeling verzeilt te raken in een competitiestrijd met de grote biergigant uit het Westen. Zijn bier ligt voor 77 cent in de schappen van zijn eigen vier supermarktfilialen in Dresden; een grotere toekomst voor zijn product ambieert hij niet. "Het gaat mij er enkel om een stuk van de geschiedenis en traditie van deze stad te behouden", legde Scheller uit aan Duitse media. "In vergelijking met München verkopen wij slechts bier in homeopathische hoeveelheden."

BRON: Trouw - Kim Deen

http://www.dresdner-hofbrauhaus.de/historie/

13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven