Monnikken brengen Westvleteren bij je thuis

Bijgewerkt op: jan 31

Trappist Westvleteren voortaan in België ook aan huis geleverd

Monniken starten pilootproject


Liefhebbers van Trappist Westvleteren kunnen sedert anderhalf jaar een bestelling plaatsen via de website trappistwestvleteren.be. Ieder order diende tot nog toe door de klant zelf aan de poort van de abdij te worden afgehaald. Dit systeem blijft bestaan, maar daarnaast lanceerden de monniken van de Sint-Sixtusabdij gisteravond een pilootproject waarbij de trappistenbieren ook aan huis kunnen geleverd worden. De verkoop met afhaling aan de poort blijft het belangrijkste distributiekanaal, want maandelijks zal slechts een beperkte hoeveelheid aan huis worden geleverd.

“Ongeveer de helft van ons Belgisch cliënteel woont in West- en Oost-Vlaanderen. De andere klanten uit België moeten vaak van heel wat verder komen om hun bestelling af te halen. Daarom werd binnen een werkgroep van de Abdij al geruime tijd nagedacht over een breder klantenbereik”, aldus broeder Godfried, prior van de Sint-Sixtusabdij.

De verkoop van Trappist Westvleteren is de enige bron van inkomsten van de broeders van de Sint-Sixtusabdij. In het voorjaar van 2020 werden ook de monniken geconfronteerd met de gevolgen van de economische lockdown. Broeder Godfried: “Gedurende twee maanden verkochten wij aan de abdijpoort geen trappistenbier meer omdat enkel nog zeer essentiële verplaatsingen waren toegelaten. Allerlei alternatieven werden overwogen om Trappist Westvleteren tot bij de consument te brengen ingeval er zich opnieuw een algemene lockdown zou voordoen. Dit resulteerde in een aangepast e-commercepilootproject, waarbij wij een deel van onze biervoorraad via een pakjesdienst aan huis zullen laten leveren. Voorlopig bieden wij deze nieuwe service enkel aan naar adressen in België.”

Milieuvriendelijke verpakking De technische aanpassingen aan de webshop waren niet zo ingewikkeld. Aan de productiekant daarentegen had het project heel wat meer voeten in de aarde omdat zowel het bottel- als nagistingsproces volledig afgestemd zijn op de houten krat. De monniken maakten zich echter vooral zorgen over het breukvrij verzenden van de bieren en het duurzaamheidsaspect. Zou het verantwoord zijn om flessen te verzenden in de iconische Trappist Westvleteren-krat? Er werd namelijk gevreesd dat een groot aantal van de populierenhouten kratten nooit meer zijn weg naar de abdij zou terugvinden.

“Daarom ontwierpen we in samenwerking met VPK een krat en een omdoos uit 100% gerecycleerd karton, die de nodige valtesten doorstonden. Die wegen samen aanzienlijk minder dan een houten krat”, aldus broeder Godfried.

“Dankzij de samenwerking met een pakjesdienst zullen ook heel wat minder kilometers moeten afgelegd worden om ons bier tot bij de consumenten te brengen. Klanten die relatief ver van de abdij wonen, zullen eerder geneigd zijn om voor de dienst met levering aan huis te kiezen. Bovendien wordt verwacht dat het nieuwe systeem ook zal bijdragen tot een nog ruimere en billijkere distributie van onze bieren.”

Omwille van het arbeidsintensieve karakter van de recycleerbare, kartonnen krat zal maar een beperkte hoeveelheid van de bieren aan huis worden geleverd. Het gros van de productie zullen de monniken in houten bakken aan de poort blijven verkopen.

Er werd, net zoals bij alle andere verkoopmomenten van Trappist Westvleteren, voorafgaand geen ruchtbaarheid gegeven aan de start van het pilootproject. Op die manier wilden de monniken vermijden dat de toeloop naar de website te groot zou worden en de online winkel zou crashen. Elke verkoopsessie wordt enkele dagen van tevoren aangekondigd op de website van de brouwerij.

Omtrent Trappist Westvleteren Volgens de Regel van Sint-Benedictus moeten Trappisten in hun eigen levensonderhoud voorzien door middel van handenarbeid. Het brouwen en verkopen van bier is voor de monniken van de Sint-Sixtusabdij de enige bron van inkomsten.

De trappistenbieren van Westvleteren zijn enorm gegeerd. In juni 2019 vervingen de monniken de 14 jaar oude ‘biertelefoon’ door een modern online reservatiesysteem. Om aan zo veel mogelijk mensen de kans te geven een krat te kunnen kopen, hebben de monniken in de webshop een ‘slimme’ wachtkamer laten inbouwen. Hierdoor krijgen consumenten die geruime tijd terug of nog nooit een bestelling geplaatst hebben, voorrang op klanten die recenter een krat besteld hebben.

Maandelijks zijn er gemiddeld twee verkoopmomenten met afhaalmogelijkheden. Voortaan zullen tussendoor ook verkoopsessies met leveringsmogelijkheid in België worden ingepland. Inmiddels hebben al bijna 110.000 particulieren zich als klant geregistreerd. Gewoonlijk loggen tijdens een verkoopmoment tussen 3000 en 5000 geregistreerde bezoekers in. Die aantallen kan de slimme wachtkamer relatief makkelijk verwerken. Bij elke online sessie zijn er in verhouding echter veel meer kandidaat-kopers dan er kratten beschikbaar zijn. Wie graag Trappist Westvleteren wil kopen, moet dus wellicht wat geduld oefenen.

www.trappistwestvleteren.be

Maximaal 1 dooskrat per bestelling!

Belangrijke mijlpalen in de geschiedenis van de brouwerij van de Sint-Sixtusabdij

1814 Jan-Baptist Victoor vestigt zich als kluizenaar in de bossen van Westvleteren.

1831 Enkele monniken van de Franse abdij Mont-des-Cats voegen zich in 1831 bij de kluizenaar en stichten de priorij Sint-Sixtus.

1839 Koning Leopold I ondertekent op 19 april 1839 de brouwlicentie. In juni 1839 wordt voor het eerst officieel gebrouwen.

1842 De priorij wordt tot abdij verheven.

1860 Ingebruikname van de tweede, kleine huisbrouwerij voor eigen gebruik.

1886 De herberg In de Vrede draait een goede omzet en daarom wordt de productie verhoogd. Start van de bouw van een derde brouwzaal.

1896 Ingebruikname van de derde brouwzaal.

1927 Er wordt voor de eerste maal met stoom gebrouwen in de ‘gemoderniseerde’, vierde brouwzaal. Deze bleef dienstdoen tot 5 januari 1990. Door het gebruik van een koelschip proeven de bieren zuur en worden ze aangezoet.

WO2 Een gebrek aan grondstoffen tijdens de oorlog verplicht de monniken maar eenmaal om de drie weken te brouwen. Een geschreven bron uit 1942 maakt melding dat er onder de brouwers van de streek werd overeengekomen dat ze onder elkaar gist uitleenden om de periodes waarin niet werd gebrouwen te kunnen overbruggen. Het is met andere woorden uitgesloten dat vlak na WO2 de abdij over een ‘zuivere’ gistcultuur beschikte, laat staan een eigen zgn. ‘Sint-Sixtusgist’.

1945 De productie van de brouwerij wordt beperkt tot de hoeveelheid die nodig is om in het onderhoud van de abdij te voorzien.

1946 Brouwerij Sint-Bernardus in Watou verwerft de licentie om bier onder de naam Sint-Sixtus te commercialiseren.

1962 De licentie met de brouwerij Sint-Bernardus wordt met 30 jaar verlengd.

1976 Bouw van een gistkamer met zes open gistkuipen. De huidige receptuur wordt op punt gezet. Sindsdien wordt voor de bierproductie binnen de abdij Westmalle-gist gebruikt. Einde van het gebruik van het koelschip voor de wortkoeling en einde van het zoetzure bier.

1990 Ingebruikname van de vijfde brouwzaal, die nog steeds in gebruik is.

1992 De licentie met Sint-Bernardus wordt niet verlengd en de abdij beslist om enkel nog zelf te brouwen. De benaming ‘Trappistenbier’ mag immers enkel nog worden toegekend aan bieren gebrouwen binnen de muren van een trappistenabdij.

1999 Ter gelegenheid van de opening van het ontmoetingscentrum In De Vrede wordt de donkere Westvleteren 6 vervangen door de Westvleteren Blond.

2002 Westvleteren 12 voor de eerste maal uitgeroepen tot ‘beste bier van de wereld”.

2003 Lancering van de ‘biertelefoon’.

2013 Ingebruikname van de nieuwe bottelarij.

2016 Bouw van een volledig nieuwe nagisting met opslagruimte.

2019 De biertelefoon wordt vervangen door een online reservatiesysteem.

2021 Eerste volwaardige e-commerceactiviteiten met leveringen aan huis.

12 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven