Michel Moortgat aan het woord
Afgelopen week gaf CEO van Duvel-Moortgat, Michel Moortgat, een interview aan De Tijd. Hieronder een korte impressie en de link om verder te lezen...
Topman Duvel: 'Mensen willen leven, genieten, spenderen'
De biergroep Duvel Moortgat beperkte in het coronajaar al bij al de schade. 2021 is goed ingezet en CEO Michel Moortgat blikt gematigd positief vooruit. ‘De meeste mensen hebben gespaard tijdens de pandemie en zijn rijker geworden. De zomer en het najaar kunnen heel veel goedmaken.’

Twaalf maanden geleden krabbelde de wereld recht na enkele maanden strenge lockdown. Net als zijn collega-brouwers incasseerde Duvel Moortgat, bekend van bieren als Duvel, Vedett en Liefmans, toen zware klappen. De verkoop van bier aan de horeca viel maandenlang stil. En in tegenstelling tot wc- papier was bier voor de consument in de supermarkt geen prioriteit. Dat was lang voor sprake was van (toen al) versoepelingen, een tweede coronagolf of een nieuwe lange lockdown. Vaccins waren nog een verre hoop.
Een jaar later ziet de wereld er helemaal anders uit. De vaccinatie vordert in veel landen met rasse schreden en brengt opnieuw, hopelijk permanente, versoepelingen met zich mee. Hoe kwam Duvel Moortgat het coronajaar door? Niet zo slecht, blijkt uit een gesprek met Michel Moortgat - ‘al één keer geprikt’ - en zijn financieel directeur Seraf De Smedt.
De voorspelling die de CEO van Duvel Moortgat vorig jaar maakte - een omzetdaling van 10 à 20 procent en een nog grotere daling van de winst - kwam uit. De inkomsten van de groep doken 14 procent lager, naar 433 miljoen euro, en de winst slonk met 20,5 procent tot 52 miljoen. De brouwer produceerde 1,94 miljoen hectoliter bier, 11,6 procent minder dan het jaar ervoor.
Bron: De Tijd
Verder lezen: Topman Duvel: 'Mensen willen leven, genieten, spenderen' | De Tijd