Heineken loost 8.000 medewerkers

Het groen van Heineken lijkt steeds groener te verslijten...

Terwijl bij dochter Brand de nieuwe tanktrucks naar buiten reden, maakte het hoofdkantoor van Heineken bekend dat de organisatie internationaal veel leaner en meaner moet gaan opereren. En dat dit ten kosten gaat van 8.000 banen. Ach een druppel in de grote bieroceaan...

Heineken gaat de komende tijd bij een grote reorganisatie zo’n achtduizend banen schrappen. Dat heeft de brouwer woensdag bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers. Het bedrijf had eind vorig jaar al aangekondigd dat er veel mensen uit moesten om de organisatie efficiënter en „wendbaarder” te maken. Zo moet op het hoofdkantoor in Amsterdam ongeveer 20 procent op de personeelskosten bespaard worden.

Veel details over de reorganisatie heeft Heineken nog niet bekendgemaakt. Zo vermeldt het bedrijf niet hoeveel gedwongen ontslagen er zullen vallen. Ook de planning wordt nauwelijks toegelicht, omdat die „zal afhangen van de specifieke omstandigheden” binnen de verschillende afdelingen van het bedrijf. Alleen voor de bezuiniging op het hoofdkantoor wordt een datum genoemd: eind maart van dit jaar. De brouwer verwacht dat er in Nederland driehonderd arbeidsplaatsen verdwijnen.

De reorganisatie kost 420 miljoen euro, maar moet 350 miljoen euro per jaar aan personeelskosten schelen. Door ook het productaanbod te vereenvoudigen, de logistiek te verbeteren en de productiviteit te verbeteren, hoopt Heineken in 2023 in totaal twee miljard euro per jaar te besparen. Bij het bedrijf werken nu nog ruim 85.000 mensen in 190 landen.


Crisis

Heineken heeft in de hele wereld last van de coronacrisis. Er werd vorig jaar 8,1 procent minder bier verkocht en de omzet slonk met 16,7 procent, ondanks een tijdelijke opleving toen de maatregelen in Europa deze zomer versoepeld werden. Heineken heeft zijn klanten (waarmee horecagelegenheden bedoeld worden) bijna 50 miljoen euro aan huur kwijtgescholden en nog enige tientallen miljoenen uitgegeven om afnemers, de zorg en het Rode Kruis te steunen.

De nettowinst (beia, waarin uitzonderlijke uitgaven en afschrijvingen niet zijn meegeteld) van Heineken is in 2020 gehalveerd, maar bedraagt nog altijd 1,2 miljard euro. Toch schreef Heineken 204 miljoen euro verlies als gevolg van waardevermindering van onder meer de brouwerij in Papoea-Nieuw-Guinea, Lagunitas en pubs in het Verenigd Koninkrijk.

11 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven