De HOOPkracht van De Halve Maan
De HOOPkracht van De Halve Maan: “Met nieuw coronabusinessplan zien we de toekomst positief tegenmoet”
Bij de brouwersfamilie De Halve Maan staat de zesde generatie aan het roer. Ondanks een internationale afzet brouwt ze al haar bieren nog altijd in centrum Brugge, met een hoopvolle blik op morgen. “Met een volledig nieuw businessplan en toegenomen solidariteit onder medewerkers en klanten zien we de toekomst positief tegemoet” zegt CEO Xavier Vanneste.
Wat voor positieve invloed neem je als bedrijf mee uit deze crisis? “Door de coronacrisis hebben we heel ons bedrijf ondersteboven moeten draaien. We hebben letterlijk alles in vraag gesteld en zijn dan van een wit blad opnieuw begonnen. Dat is heftig, maar geeft ook opportuniteiten: je ziet de dingen plots in een nieuw licht, van personeelsplanningen tot operationele praktijken en logistiek.”
Welke impact voelden jullie in het begin van de crisis?
“Voor ons was 13 maart een hele belangrijke dag, aangezien toen de lockdown van kracht werd, en alle horeca dicht moest. Voor een brouwerij is dat natuurlijk zeer zwaar.”
“We zijn moeten beginnen nadenken over wat de invloed van de lockdown op ons bedrijf zou zijn. We zitten namelijk midden in een groei- en investeringstraject, en dit was een enorme aanslag op onze omzet en cashflow. Er heerste dan ook bezorgdheid over hoe we aan onze engagementen zouden kunnen blijven voldoen en de toekomst van het bedrijf konden verzekeren. We hebben ons business- en investeringsplan herbekeken en zijn met de banken in gesprek gegaan, met het oog op een periode van minder omzet. Eind maart lag er een nieuw coronabusinessplan op tafel om te kunnen overleven. Ons voordeel is wel dat we niet alleen in de horeca maar ook in de retail. En daar is de omzet opmerkelijk gestegen de afgelopen maanden, al compenseert dat de daling vanuit de horeca niet. Een aangepast businessplan was dus wel nodig. ”

Ik hoop dat het vertrouwen in onze economie en onze samenleving terug kan groeien.
Xavier Vanneste
Verder lezen: