Brouwers laten kansen liggen op Internet

Brouwers zonder (goede) webshop laten kansen liggen:

4 tips om je online aanwezigheid in 2021 eindelijk op te krikken

Sinds de digitale revolutie is online aanwezigheid een must voor bedrijven. Consumenten willen je aanbod ook digitaal kunnen doorploegen en je producten via een webshop kopen. In 2020 is die trend alleen maar versterkt.

Toch laten veel Belgische bedrijven kansen liggen, zeker in de brouwerijsector. Tijd om de digitale sprong te maken, zegt Kurt Pinoy van Premium Plus. Met deze 4 tips ga je dit jaar voor een doorbraak in je digitale aanwezigheid.

  1. Creëer context bij je conversaties

  2. Teken een customer journey uit op basis van data

  3. Automatiseer je klantencontact met een chatbot

  4. Geef je klanten de tools om zichzelf te helpen

Met fantastische tools voor customer experience hebben de partners van Premium Plus al verschillende brouwerijen geholpen, van Carlsberg tot Heineken. Lees hier het hele artikel.


Brouwers zonder (goede) webshop laten kansen liggen: 4 tips om je online aanwezigheid in 2021 eindelijk op te krikken

Sinds de digitale revolutie is online aanwezigheid een must voor bedrijven. Consumenten willen je aanbod ook digitaal kunnen doorploegen en je producten via een webshop kopen. In 2020 is die trend alleen maar versterkt. Toch laten veel Belgische bedrijven kansen liggen, zeker in de brouwerijsector. Tijd om de digitale sprong te maken, zegt Kurt Pinoy van Premium Plus. Het is een spijtige vaststelling. Ondanks de steile opmars van online uitgaven de afgelopen jaren, hinkt de Belgische e-commerce achterop tegenover de ons omringende landen. Hoewel onze bedrijven na een trage start steeds meer inzetten op online verkoop, is een eigen Bol.com of Zalando nog niet in zicht.

Vooral in bepaalde sectoren is de sprong naar e-commerce nog amper gemaakt. Zo hebben veel Belgische brouwers vandaag nog steeds geen goede webshop. En dat is een verlies. Terwijl brouwers allemaal bezig zijn met marketing en sales, hebben ze geen online klantendienst. Maar service is ook marketing en in 2021 is een topwebsite echt wel het minimum. Dat gelooft CEO Kurt Pinoy van de Belgische expert in klantenervaring Premium Plus. Met zijn 4 tips ga je dit jaar voor een doorbraak in je digitale aanwezigheid.


1. Context, please?

De digitale voetafdruk van een klant kan je veel vertellen. Toch doen veel webshopeigenaars weinig tot niets met de data van hun consumenten. Dat is jammer, want met een geconnecteerde CRM creëer je context bij je conversaties. Zo hebben je serviceteams in een oogwenk alle nodige info om vragen op te lossen en hoeven je klanten nooit meer 10 keer hun verhaal te doen.

2. Kennis is kracht.

Klantendata zijn niet alleen van belang voor je servicemedewerkers. Ook om meer inzicht te krijgen in de customer journey zijn betrouwbare digitale gegevens onmisbaar. Met een goede CRM breng je ook je doelgroep duidelijk in kaart. Zo kan je twijfelende klanten met een kleine herinneringen op het juiste moment misschien toch nog over de streep trekken. Want ook dat is effectieve marketing.

3. Ready, set, bot!

Wanneer komt mijn bestelling aan? Kan ik mijn aankoop annuleren? Veel klanten hebben steeds dezelfde vragen over je webshop of producten. Die vragen telkens opnieuw beantwoorden vergt veel tijd en is ook voor je servicemedewerkers allerminst spannend werk… Met een chatbot automatiseer je die contacten: je klanten worden sneller geholpen en je geeft meer ademruimte aan je teams. Win-win!

4. Self-service is topservice…

Zowel voor je klanten als voor jezelf. Net als een chatbot zorgt een up-to-date helpcenter ervoor dat klanten sneller een oplossing vinden voor hun problemen en je servicemedewerkers kunnen focussen op meer complexe vragen. Bonustip: als je ervoor zorgt dat klanten pas na een FAQ-zoekopdracht met jou contact kunnen opnemen, zal je zien dat 80% van de vragen zichzelf oplossen.


Een fantastische online klantenervaring creëren is een echte stiel, net als bierbrouwen. Bij Premium Plus is het hun corebusiness. Ze werken elke dag samen met softwareb(r)ouwers als Aircall, Chatlayer en Zendesk. Die laatste heeft onder andere voor Carlsberg en Heineken geweldig werk geleverd. En ook ze zijn bijzonder beslagen in e-commerce.

Heb je problemen met je CRM? Wil je aan de slag met meer en betere data? Een stukje automatiseren? Premium Plus wijst je de weg. Op basis van best practices en de ervaring die ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd, bepalen Kurt en zijn team in overleg met jou waar de prioriteiten liggen, en hoe die te bereiken.

Voor meer informatie kan je terecht op de website van Premium Plus.

37 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven