ABInBev overweegt naamsverandering, Corona wordt Coronita

Grupo Modelo de 100% dochter van ABInBev die het Mexicaanse biermerk Corona brouwt overweegt de naam te veranderen. De eigenaren zouden overwegen het merk te herdopen in Coronita, zoals de kleine variant van het bier met tequila al heet, meldt het Britse blad The Economist. De Mexicaanse Grupo Modelo, die onder meer het biermerk Corona produceert, zit sinds het begin van dit jaar met een probleem: hun beroemde bier heeft dezelfde naam als het nieuwe longvirus dat de hele wereld in zijn greep heeft.

Zon, zee, strand

De reclamemakers van het merk wacht een enorme uitdaging. Door een eerder bijzonder geslaagde campagne in de Verenigde Staten werd het Mexicaanse bier door veel Amerikanen vooral geassocieerd met een droom op een exotisch strand: waar je luisterde naar de aanrollende golven en ondertussen een heerlijk fris Coronaatje achterover klokte. Kortom, Corona stond voor reizen en vakantie, heerlijk weg van de dagelijkse beslommeringen. Het stuwde de verkoop. De vraag is nu of dat idee na de wereldschokkende coronacrisis nog wel werkt. Zullen klanten het bier weer associëren met plezier zon en strand of zal er een bittere nasmaak blijven door COVID-19?

Productie stilgelegd

Vorige maand werd de productie van het bier tijdelijk stilgelegd in het kader van de quarantainemaatregelen van de Mexicaanse regering. De productie van bier werd aangemerkt als ‘niet-essentieel’ in de voedselvoorziening. Het vanuit Leuven opererende drankconcern AB InBev, dat in 2012 16 miljard euro neertelde voor Gruppo Modelo, kan wel nog rekenen op de Belgische vestiging Jupille. De Modelo brouwerij, producent van Corona bier, in Mexico City, is nog steeds gesloten.

Iconisch

Het biermerk had over publiciteit niet te klagen. Het werd dit jaar al een dankbaar onderwerp voor grappenmakers op sociale media. Bekend zijn foto’s waarin andere flesjes bier angstig afstand houden van Coronabier.

Hoe Corona aan de man brengen? Daar ligt een taak voor de marketingmanagers. Het is best lastig om een iconische biernaam zomaar op te geven. Volgens The Economist denken marketingexperts dat het kroontje ondanks alles een ijzersterk logo blijft. Dat Corona vooral populair is onder jongeren, ‘voor wie de pandemie over het algemeen minder traumatisch is’, zou kunnen helpen.

147 keer bekeken

Volg ons op Instagram

  • Facebook - White Circle
  • YouTube - White Circle
  • Instagram - White Circle
@ redactie_hopnieuws

©2020 door Hopnieuws.
Met plezier gemaakt door JDC

Bepalingen Website

Tel: +32 477 099 256

redactie@hopnieuws.be