AB InBev eist heropening horeca

Bijgewerkt: feb 22

AB InBev eist heropening cafés en restaurants op 1 april: “Het is nu of nooit”

Cafés en restaurants in ons land zijn intussen al 125 dagen gesloten. Brouwerij AB InBev eist van de regering dat zij vanaf 1 april de deuren terug mogen openen. Dat zegt de woordvoerder Pieter Anciaux in VTM Nieuws. De grootste bierbrouwer ter wereld verwacht dat de regering nu beslist over de heropening van de horeca, zodat alle zaken zich netjes kunnen voorbereiden op de heropening. “Het is genoeg. De horeca, de toeleveranciers en de brouwerijen staan onder enorme financiële druk. Het is nu of nooit, we moeten op 1 april de horeca terug opendoen, op een veilige manier”, klinkt het. Bij de heropening mag volgens AB InBev geen onderscheid gemaakt worden tussen cafés en restaurants.

AB InBev verwacht dan ook dat de regering een beslissing neemt op het volgende Overlegcomité, dat plaatsvindt volgende week vrijdag. “De brouwers en toeleveranciers moeten produceren, vervallen producten in de kelders van de horecazaken moeten worden opgehaald, nieuwe producten moeten geleverd worden en bierleidingen moeten gekuist worden”, klinkt het.

Volgens AB InBev, dat instaat voor de bevoorrading van zo’n 10.000 Belgische cafés, zouden die voorbereidende werken in normale omstandigheden ongeveer acht weken duren. Maar de brouwer heeft zich voorgenomen om extra personeel in te zetten om alles op vier weken tijd rond te krijgen, om de heropening op 1 april mogelijk te maken.

Ook in Nederland luidt AB InBev de noodklok weet RTL Z te melden

De situatie van Nederlandse horecaondernemers is op dit moment 'ronduit slecht', zegt horecadirecteur Mark Hanssen van AB InBev tegen RTL Z. Hij spreekt eigenaren van cafés en restaurants, klanten waar AB InBev (eigenaar van onder meer Hertog Jan en Corona) bier aan levert. Dat leveren gebeurt nauwelijks meer, rekent Hanssen voor. „Dit is ook voor ons schrijnend. Als je kijkt naar januari: er werd 92 procent minder verkocht aan de sector. Het is een van de slechtste maanden ooit.” Ondernemers die hij spreekt zitten er doorheen. „Je merkt dat de ondernemers lamgeslagen zijn door de coronamaatregelen. Keer op keer worden ze verlengd en er wordt geen perspectief geboden.”

Leven in de brouwerij

Daarom moet er wat veranderen, betoogt de horecadirecteur. Dat bijvoorbeeld de kroegen binnenkort weer deels openen voor publiek. Volgens de directeur los je daar ook andere problemen mee op, niet alleen die van de eigenaar. „Er komt weer leven in de brouwerij, maar ook omzet. Bedrijven kunnen weer gaan ondernemen. Maar aan de andere kant vraag de consument er bijna om. Ze snakken er naar.”

Daarvoor moet de overheid wel toestemming geven. Iets wat er voorlopig niet in zit. Het aantal coronabesmettingen moet dan flink omlaag, blijkt uit een routekaart die het kabinet onlangs publiceerde.

Hanssen: „Niemand binnen ons bedrijf roept dat alles vanaf 1 maart weer open moet, zo realistisch zijn wij ook. Maar er moeten wel meer mogelijkheden zijn dan nu. Wat nu wordt voorgesteld is echt te weinig.”

Het terras weer op

Er is meer mogelijk dan enkel en alleen een proef met een aantal horecagelegenheden, denkt hij. Het kabinet moet volgens Hanssen per segment gaan bekijken wat binnenkort open kan. „Wat is er mogelijk met terrassen, wat is er mogelijk met restaurants, wat is er mogelijk met een café? Wat zijn de maatregelen die nodig zijn om die open te laten gaan?”

Volgens de bierbrouwer is daardoor binnenkort al mogelijk om met het lenteweer het terras op te gaan. „De horeca heeft bewezen dat het kan. Het kan beter driehonderd gezinnen op een terras in de gaten houden, dan driehonderd gezinnen thuis,” vervolgt Hanssen.

De grootste van de wereld

AB InBev, wereldwijd de grootste bierverkoper, is hier in Nederland juist de uitdager. Het moet opboksen tegen het machtige Heineken. Dat doet het met bekende namen als Hertog Jan, Jupiler, Leffe, Corona en sinds 2019 ook met Bud. Het werd vorig jaar hard geraakt door de coronacrisis. Niet alleen in Nederland, wereldwijd verkocht het minder bier. De omzet nam met bijna 7 procent af en kwam uit op iets meer dan 34 miljard dollar. De winst kelderde. Van 7,1 miljard dollar in de eerste negen maanden van 2019, naar 1,7 miljard dollar in diezelfde periode vorig jaar.

Scenario's

AB InBev heeft zevenduizend klanten in de Nederlandse horeca. Het gaat dan om grote kroegen of restaurants. Die moeten snel weer perspectief krijgen, benadrukt Hanssen. Want als deze situatie doorzet, zullen veel ondernemingen het niet gaan redden.

Concurrent Heineken verwacht dat 10 tot 15 procent van hun horecaklanten het niet gaan redden. Een percentage dat AB InBev onderschrijft.

„We hebben ook scenario’s waarbij wij er vanuit gaan dat het aantal faillissementen nog hoger gaat uitvallen. Dan heb je het over 20 tot 25 procent. Maar dat hangt echt af van wanneer er weer mag worden ondernomen.”

Hanssen hoopt dat de horeca dit jaar snel weer open mag en verwacht een scenario zoals vorig jaar zomer. „Een moment van euforie dat weer gaat komen, daar ben ik wel van overtuigd. Ik verwacht dat mensen en masse gaan genieten en hun geld weer gaan uitgeven.”


146 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven