2020 RAMPJAAR VOOR BELGISCHE BROUWERS
De omzet van de Belgische bierbrouwers tuimelde vorig jaar met (ruim) 20 procent naar beneden.
Bierjaar met bittere afdronk
Hoewel de cafés vorig jaar bijna een halfjaar dicht waren, dronken we amper meer bier
thuis. En dat treft ook de Belgische schatkist.
De gedwongen sluiting van de horecazaken en de afgelasting van het merendeel van de evenementen trof vorig jaar niet alleen cafébazen en festivalorganisatoren, ook de bierbrouwers zelf kregen rake klappen. De Belgische bierindustrie beleefde in 2020 zelfs
haar slechtste jaar sinds de Tweede Wereldoorlog. Vorig jaar dronken we buitenshuis 50 procent minder bier, ofwel ruwweg 445 miljoen pintjes minder, maakte de sectorfederatie
Belgische Brouwers gisteren bekend. Maar dat compenseerden we niet door meer bier in de supermarkt te kopen: de stijging van de verkoop in de retail bleef beperkt tot 2 procent. De slotsom is dat de omzet van de bierbrouwers sector-breed 20 procent lager lag in 2020
dan het jaar daarvoor.
De bierbrouwers grijpen de dieprode cijfers aan om aan de vooravond van een nieuw Overlegcomité – waarin hoogstwaarschijnlijk groen licht gegeven zal worden aan kappers en andere niet-medische contactberoepen om te herstarten – ook een heropening van de horeca op tafel te leggen. Ze treden daarmee in de voetsporen van Horeca Vlaanderen, dat
al enkele weken lobbyt voor een herstart op 1 maart. „Het is nu al duidelijk dat 2021 ook een heel moeilijk jaar wordt. Het is daarom cruciaal om de horeca perspectief te bieden, en
wel door de strategie van een veilige heropening uit te werken,” zegt Pieter Anciaux, directeur horeca bij marktleider AB InBev. „Dat is niet alleen in het belang van de horecaondernemers, maar om de hele keten te redden. De steun van de overheid volstaat niet om de kosten te dekken, alle toeleveranciers putten momenteel uit hun reserves.”

Eerst de terrassen?
Bij Alken-Maes [100% Heineken] klinkt het dat 2021 ‘nog gered kan worden’. „We kunnen 2021 nog redden. Maar elke week dat de horeca gesloten blijft, wordt dat moeilijker,” zegt directeur horeca Kenny Willems. „Er moet zo snel mogelijk tot actie worden overgegaan. Hoe langer het perspectief op een veilige heropening ontbreekt, hoe moeilijker de hele sector het krijgt. Op de eerste plaats de café-uitbaters, maar uiteindelijk ook de brouwers.” Willems wil zich niet vastpinnen op de datum van 1 maart. „Elke heropening zal maatschappelijk verantwoord en veilig moeten zijn. Waarom niet eerst de terrassen openen, bijvoorbeeld? De café-uitbaters hebben bewezen dat ze die inspanningen willen doen. Maar voor hen is het belangrijk dat nu een kader wordt uitgewerkt, zodat ze perspectief krijgen. Op dit moment ontbreekt dat volledig.”
De sluiting van de horeca is ook slecht nieuws voor de Belgische schatkist. Door de sterk gedaalde consumptie zal voor 2020 zo’n 15 procent minder aan accijnzen op bier worden geïnd. Over 2019 ontving de staat zo nog 200 miljoen euro, voor 2020 zou dat bedrag
30 miljoen euro lager uitvallen. Bovendien werd in verschillende brouwerijen de productie ingeperkt en overgegaan tot tijdelijke werkloosheid, wat de overheid net meer geld kostte.

Kantelpunt
„De sluiting van de horeca heeft dus niet alleen een economische en sociale impact, maar ook een fiscale impact,” zegt Krishan Maudgal (foto), sinds maandag de nieuwe directeur van de Belgische Brouwers. ‘De steun die de overheid de sector geeft, kan niet blijven duren. We zitten op een kantelpunt. Het is cruciaal dat we binnenkort een signaal krijgen dat perspectief op een veilige herstart kan bieden.”
Bron: De Standaard - Pieter Van Maele